Čt 20. 12. 2007 10:57
Anketa probíhala v prostorách Urban centra a zároveň na internetových stránkách města Brna. Ankety se zúčastnilo 480 respondentů (z toho 81 % použilo elektronickou formu vyplňování). „Při přípravě rekonstrukce Zelného trhu bude tato anketa jednou z hlavních podkladů pro vypsání soutěže k podobě tržiště. Chtěl bych poděkovat za názory lidí, které jsou pro mě velice přínosné,“ řekl primátor města Brna Roman Onderka.
Anketa probíhala v prostorách Urban centra a zároveň na internetových stránkách města Brna. Ankety se zúčastnilo 480 respondentů (z toho 81 % použilo elektronickou formu vyplňování). „Při přípravě rekonstrukce Zelného trhu bude tato anketa jednou z hlavních podkladů pro vypsání soutěže k podobě tržiště. Chtěl bych poděkovat za názory lidí, které jsou pro mě velice přínosné,“ řekl primátor města Brna Roman Onderka. Z demografických ukazatelů: Jen nepatrně převažovaly ženy (50 %) nad muži (38 %) Nejmladšímu respondentovi bylo 12 let, nejstaršímu pak 81 let 45 % respondentů, tedy početně největší skupinu, tvořili mladí ve věku 16-30 let (45 %). Další nejčastěji zastoupenou skupinou jsou lidé ve věku 31-45 let (28 %) Téměř polovina souboru měla vysokoškolské vzdělání (48 %) Vzhledem k uvedenému věkovému složení nepřekvapí, že 69 % respondentů byli pracující a dalších 18 % tvořili studenti 30 % respondentů bydlelo přímo v centru města a většina ostatních pak v jiných částech města (56 %) Mimobrněnských respondentů bylo 13 % Frekvence a důvod návštěvy Zelného trhu Respondenti navštěvují Zelný trh poměrně často – několikrát za měsíc (46 %), případně několikrát týdně (30 %). 8 % respondentů chodí na Zelný trh denně Důvodem návštěvy je nejčastěji nákup na tržišti (73 %) Ovšem prostranství často slouží i jako spojnice, či průchozí místo při směřování respondentů za jiným cílem (72 %) K dalším nejčastějším důvodům návštěvy Zelného trhu pak patří relaxační procházka městem (65 %) a návštěva divadla, muzea či jiné kulturní instituce (43 %) Přednosti a nedostatky Zelného trhu „Magickým místem“, tedy tím, co se respondentům na Zelném trhu nejvíce líbí, je kašna (70 %), ovšem jako solitér Při pohledu na Zelný trh jako celek totiž respondenti označují jako atraktivnější horní část náměstí s barokním sousoším a posezením (43 %), prostranství se stánkem a Parnasem zvolila jen pětina respondentů a dalších 29 % uvedlo, že se jím náměstí líbí celé Pouze 16 respondentů (3 %) uvedlo, že se jim náměstí nelíbí Kromě kašny se lidem nejvíce líbí tržiště s možností nákupů na stáncích (61 %) a celkový kolorit – hemžení lidí, barvy, ruch (59 %) K nejvážnějším nedostatkům náměstí patří podle tří čtvrtin respondentů parkující auta. 46 % respondentů pak kritizuje stav dlažeb a 41 % nepořádek, nedostatečnou údržbu a čistotu Jako zcela nevyhovující označují respondenti nejčastěji počet laviček (83 %), zeleň, respektive počet stromů (76 %), počet veřejných WC (64 %) a počet odpadkových košů Jako zcela vyhovující či vyhovující hodnotí naopak respondenti přístup ke kašně (76 %), rozmístění stánků (72 %), veřejné osvětlení (55 %) a vzhled stánků (49 %) Slavnostní nasvětlení patří k položce, kterou respondenti neumí posoudit (38 %), nicméně 35 % respondentů považuje i toto nasvětlení za vyhovující Budoucnost Zelného trhu Na náměstí by respondenti chtěli mít více možností „neformálního“ posezení, lavičky, stupně apod. (78 %) – bezesporu to souvisí i s věkem respondentů K atraktivitě by podle mínění většiny přispělo i zpřístupněné podzemí (74 %) K častěji vyslovovaným požadavkům pak patří ještě funkce náměstí jako prostranství pro provozování nejrůznějších společenských aktivit: akce v odpoledních hodinách a o víkendech, atrakce pro děti apod. (43%) a větší počet „zahrádek“ a možností občerstvení 41 %) Třetina respondentů by přivítala parkovací stojany na kola, ale i takovou atraktivitu, jakou je např. historická připomínka, respektive replika pranýře 69 % respondentů odmítá na náměstí parkující auta a dalších 15 % soudí, že parkování by mohlo být, ale méně než dosud. Jen 7 % respondentů si přeje parkování rozšířit. Automobilová doprava pak patří podle předběžných výsledků k těm jevům, které by podle volných názorů respondentů měly ze Zelného trhu zmizet nejdříve