Čt 01. 05. 2008 17:58
Vyšlo dne 30. 4. 2008, Mladá fronta Dnes, mutace Jižní Morava Celý scénář ještě není na papíře a nikdo neviděl jediný výstup. Přesto hra Daniela Landy Tajemství Zlatého draka zahýbala Brnem jako vichřice. Patří Landa na prkna Národního divadla? Člověk, který hrával s nechvalně proslulou skupinou Orlík?Na holé lebky v kanadách a kontroverzní texty Orlíku vzpomínám skutečně nerad. A jsem rád, že se Daniel Landa od skupiny dávno distancoval. Přehnané vlastenectví a nacionalismus mi opravdu nesedí. Jenže mám rád, nemám rád - to není dostatečný důvod odmítat předem nehotové dílo. Nelze takto předjímat. Preventivní zásahy do umění už tu jednou byly. Chceme se skutečně vrátit v čase a určovat znovu dramaturgický program divadla? Počkejme na výsledek a pokud objevíme ve hře jediné "protizákonné smítko", pak jednoznačně říkám: Zakázat.
Vyšlo dne 30. 4. 2008, Mladá fronta Dnes, mutace Jižní Morava Celý scénář ještě není na papíře a nikdo neviděl jediný výstup. Přesto hra Daniela Landy Tajemství Zlatého draka zahýbala Brnem jako vichřice. Patří Landa na prkna Národního divadla? Člověk, který hrával s nechvalně proslulou skupinou Orlík?Na holé lebky v kanadách a kontroverzní texty Orlíku vzpomínám skutečně nerad. A jsem rád, že se Daniel Landa od skupiny dávno distancoval. Přehnané vlastenectví a nacionalismus mi opravdu nesedí. Jenže mám rád, nemám rád - to není dostatečný důvod odmítat předem nehotové dílo. Nelze takto předjímat. Preventivní zásahy do umění už tu jednou byly. Chceme se skutečně vrátit v čase a určovat znovu dramaturgický program divadla? Počkejme na výsledek a pokud objevíme ve hře jediné "protizákonné smítko", pak jednoznačně říkám: Zakázat. Taková hra nepatří na prkna žádného divadla. Je to stejné, jako když fotbaloví fanoušci překročí hranici zákona a zdemolují stadion - ať potom koná policie. Minulost autora však k zavržení díla stačit nemůže, to by se v našem divadelním světě asi odehrál pěkný veletoč. Kolik herců a autorů by muselo s ostudou opustit scénu - třeba kvůli pozitivní lustraci či jiné skvrně z mládí? Kolik divadel by muselo zavřít? Co člověk, to názor a vyjádřit se je vždy na místě. Třeba i podpisem veřejného prohlášení nebo petice, má-li dotyčný potřebu. Rozhodnutí o angažmá Daniela Landy však nechejme jiným. Pokud jde o mě, jsem přece primátor města, ne dramaturg divadla ani ředitel. Jestli nakonec Landa v Brně vystoupí, nebo ne, závisí plně na smluvním vztahu s ředitelem Národního divadla. A na řediteli také leží odpovědnost za podobu inscenace. I za to, zda se podaří brněnskou scénu zviditelnit, přitáhnout širší publikum a zároveň udržet její vysokou úroveň. Věřím, že střet o Daniela Landu má v sobě víc pozitivního, než se zdá. Nejde ani tak o to, zda se provokativní umělec napravil a prozřel, nebo ne. Pozoruhodné je, že ještě nikdy se o programu Národního divadla takto vášnivě a široce nediskutovalo. Polemiky neznamenají, že by Brno bylo málo tolerantní. Naopak ukazují, jak moc je vstřícné k různým názorům. Jsem za tu diskusi rád. Je totiž důkazem, že k potenciálním hrozbám nejsme lhostejní.