Kanál novinek Romanonderka.cz

Co si myslím

 

Vyhledávání

Pod Špilberkem zůstáváme klidní

So 31. 05. 2008 23:51

Pod Špilberkem zůstáváme klidní Vyšlo 31.5. 2008, Brněnský deník To, co se ale podařilo Kláře Kubíčkové ve středečním komentáři – a sice hodit Brno a Prahu do jednoho „kulturního pytle“, je už oprávněné méně. Spíš vůbec. Tvrzení, že kulturní neklid by měl vypuknout i v Brně, protože ani brněnská kultura není z magistrátních peněz podporována nijak velkoryse, pramení asi z neznalosti. Nabídnu trochu čísel. V letošním roce 2008 podpoří Brno kulturu 10 % z městského rozpočtu, což dělá zhruba miliardu korun. Je to neobvykle vysoké procento veřejných peněz nejen v tuzemském, ale i v středoevropském měřítku. Pro srovnání: z pražského rozpočtu jdou stejným směrem každoročně necelá 4 %, tedy asi 1,5 miliardy korun.

Pod Špilberkem zůstáváme klidní Vyšlo 31.5. 2008, Brněnský deník Brněnští divadelníci a umělci se rozhodli podpořit své protestující kolegy z Prahy: Jsme s vámi, vzkázali. Jejich solidarita je oprávněná a pochopitelná. Úsporné novinky pražského magistrátu totiž ohrožují samu podstatu umělecké tvorby a na tamní divadelní scény mohou mít účinky skutečně likvidační. To, co se ale podařilo Kláře Kubíčkové ve středečním komentáři – a sice hodit Brno a Prahu do jednoho „kulturního pytle“, je už oprávněné méně. Spíš vůbec. Tvrzení, že kulturní neklid by měl vypuknout i v Brně, protože ani brněnská kultura není z magistrátních peněz podporována nijak velkoryse, pramení asi z neznalosti. Nabídnu trochu čísel. V letošním roce 2008 podpoří Brno kulturu 10 % z městského rozpočtu, což dělá zhruba miliardu korun. Je to neobvykle vysoké procento veřejných peněz nejen v tuzemském, ale i v středoevropském měřítku. Pro srovnání: z pražského rozpočtu jdou stejným směrem každoročně necelá 4 %, tedy asi 1,5 miliardy korun. Brno tedy přispívá na kulturu – a to dlouhodobě – víc než hlavní město, takže argument paní Kubíčkové, že přístup Prahy vždy byl a je vzorem při přerozdělování peněz i v jiných městech, se v našich kulturních podmínkách ukazuje jako lichý. Navíc, svým příspěvkovým divadlům po vzoru pražských radních nevzkazujeme: Změňte se na „eseróčka“. Hospodařte si sami, nezatěžujte rozpočet a my vás potom – možná – podpoříme z grantů. Brno má jako zřizovatel na svých bedrech nejen Městské, ale i Národní divadlo a dalších osm příspěvkových organizací. Jejich existenci za daného legislativního stavu nezpochybňuje. Už v minulosti jsme si nechali zpracovat právní posouzení možností eventuální transformace těchto organizací. A výsledek? Lepší řešení než stávající zatím není. Pokud je něco naše městská chlouba, pak je to právě kultura. Upřímně, nezasloužily by si v Brně kritiku spíše jiné oblasti městského života? Vždyť spektrum divadel je u nás z nejbohatších, stejné je to s výstavními institucemi, hudbou i literaturou. A nepamatuji, že by kdy nějaké výraznější protesty proti grantové a dotační politice města znatelně otřásaly křesly na brněnské radnici. Samozřejmě, každý chce dostat víc a mnohdy by si i zasloužil, a i kdybychom rozdělovali pětkrát větší balík peněz, nikde nebude spokojenost stoprocentní. Je dobře, že brněnští umělci podporují pražské Dny neklidu. Uvnitř hranic města pod Špilberkem však mohou zůstat úplně klidní. Černý scénář, že bychom se odpoledne vrátili z práce a v kulturní nabídce našli jediný standardizovaný program, v našem mnohovrstevnatém Brně zaručeně nehrozí.

Rychlá navigace