Kanál novinek Romanonderka.cz

Co si myslím

 

Vyhledávání

Zahajovací projev BRNOSAFETY 2008

Čt 05. 06. 2008 16:05

Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vás přivítal na dnešní mezinárodní konferenci o bezpečnosti silničního provozu BRNOSAFETY 2008. Tato konference se pořádá každoročně od roku 2005 za účasti předních odborníků v oblasti bezpečnosti silničního provozu, což svědčí o jejím velkém významu. V této souvislosti bych se rád zmínil o této problematice v městě Brně, které je druhým největším městem v České republice, je hospodářským, kulturním a společenským centrem regionu. Proto se ani tomuto městu nevyhnul prudký plošný nárůst počtu vozidel a zatížení komunikační sítě. Na komunikační síti města se dopravní problémy vyskytují mnohem častěji a mnohdy dochází k jejich vzájemné kumulaci.

Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vás přivítal na dnešní mezinárodní konferenci o bezpečnosti silničního provozu BRNOSAFETY 2008. Tato konference se pořádá každoročně od roku 2005 za účasti předních odborníků v oblasti bezpečnosti silničního provozu, což svědčí o jejím velkém významu. V této souvislosti bych se rád zmínil o této problematice v městě Brně, které je druhým největším městem v České republice, je hospodářským, kulturním a společenským centrem regionu. Proto se ani tomuto městu nevyhnul prudký plošný nárůst počtu vozidel a zatížení komunikační sítě. Na komunikační síti města se dopravní problémy vyskytují mnohem častěji a mnohdy dochází k jejich vzájemné kumulaci. Jen pro ilustraci: v roce 1990 bylo v Brně evidováno cca 124 tisíc motorových vozidel, v roce 2007 to bylo již přes 200 tisíc vozidel. Jednoho motorové vozidlo tak připadá na 1,8 obyvatele. Situace je ve skutečnosti ještě vážnější, protože ve městě se samozřejmě pohybují i vozidla, která zde nejsou registrována. A podle odhadů odborníků se dá očekávat, že situace se bude v dalších letech ještě zhoršovat. Zatížení komunikační sítě od roku 1990 vzrostlo více jak na dvojnásobek. Dopravní situace na území města Brna se pravidelně vyhodnocuje a podle možností se přijímají operativní opatření směřující ke snížení počtu dopravních nehod a eliminaci jejich fatálních následků. Případ od případu se jednotlivé rizikové lokality posuzují, provádí se rozbor dopravních nehod a jejich příčin a hledají se vhodná opatření k jejich řešení. Základním principem je především snaha o dobudování velkého městského okruhu a snížení podílu tranzitující dopravy přes centrum města, u celé řady dalších lokalit se řeší jejich rekonstrukce a stavební úpravy včetně dopadů do organizace a řízení provozu (např. nedávné zprovoznění MÚK Hlinky, nové řešení tramvajové trati Plotní - Dornych, připravovaná rekonstrukce ulice Husovy, výstavba Královopolského tunelu atp.). Požadavky na maximální bezpečnost silničního provozu jsou při těchto akcích základním kritériem. Mezi opatření, která se často používají, patří např. zřizování světelných signalizačních zařízení na křižovatkách, vhodné úpravy organizace dopravy, zavádění naváděcích systémů a proměnného dopravního značení. Zvýšení bezpečnosti silničního provozu mj. významně pomáhá i postupné zavádění preference městské hromadné dopravy, nasvětlování přechodů pro chodce, instalace ochranných ostrůvků na širokých komunikacích a řada dalších opatření. Nezastupitelnou úlohu v této oblasti sehrává i městská policie, která v rámci prevence dopravní nehodovosti zajišťuje několik významných projektů, jako je např. projekt dopravní výchovy, který je prováděn formou celoměstské dopravní soutěže zaměřené především na žáky 4. tříd s ohledem na věkovou hranici 10 let, která je stanovena pro účast dětí v silničním provozu v úloze řidiče-cyklisty. Dále na projekt výuky, kdy pod dohledem strážníků se dětí učí základním pravidlům silničního provozu a projekt zajišťující v blízkosti škol bezpečnost dětí na přechodech pro chodce tzv. STRÁŽCI PŘECHODŮ. Řešení otázek bezpečnosti silničního provozu není lehké. Jsme každodenně konfrontování s nedozírnými následky dopravních nehod. (Pro ilustraci: v roce 2007 Policie ČR šetřila celkem 182 736 nehod, při kterých bylo 1 123 osob usmrceno, 3 960 těžce zraněno a 25 382 osob zraněno lehce, podrobněji viz tabulka v závěru textu). Hlavní příčinu neschopnosti v ČR výrazně zlepšit nepříznivý trend nehodovosti na českých silnicích je možno spatřit ve velmi nízkém vědomí celospolečensky rizikového chování řidičů. Každý účastník silničního provozu se může dnes a denně přesvědčit o obrovském poklesu kázně řidičů i chodců, o nízkém dodržování dopravních předpisů, nárůstu agresivity řidičů a majitelů silných aut apod. Z uvedených faktů je vidět, že hlavní smrtící fenomén na pozemních komunikacích v ČR je jednoznačně nepřiměřená rychlost a s tím související nekázeň, arogance a agresivita části našich řidičů. Jsem přesvědčen, že tato mezinárodní konference BRNOSAFETY 2008 najde řadu podnětů, jak zlepšit bezpečnost na našich silnicích tak, aby se nám společně dařilo zlepšovat tento nepříznivý stav. Závěrem bych Vám všem popřál v našem městě během dnů, které zde strávíte, mnoho krásných prožitků a při návratu domů bezpečné silnice.

Rychlá navigace