St 17. 09. 2008 09:13
Vláda rozhodla na návrh ministrů dopravy Aleše Řebíčka a životního prostředí Martina Bursíka o celoročním omezení jízdy kamionů nad 7,5 t od 1. ledna 2009. Omezení by mělo platit od 1.ledna 2009. Omezení jízdy kamionů bylo schváleno v nejfrekventovanější termíny a to v pátek od 15:00 do 18:00....
Jistě bez povšimnutí občanů nezůstal vládní návrh na omezení jízdy kamionů v průběhu víkendových dnů. Mnozí motoristé přivítali zprávu o jeho přijetí s povděkem, ale schválení návrhu vládou vyvolalo i negativní a kritické postoje. Co vlastně je předmětem rozporných reakcí ? Vláda rozhodla na návrh ministrů dopravy Aleše Řebíčka a životního prostředí Martina Bursíka o celoročním omezení jízdy kamionů nad 7,5 t od 1. ledna 2009. Omezení by mělo platit od 1.ledna 2009. Omezení jízdy kamionů bylo schváleno v nejfrekventovanější termíny a to v pátek od 15:00 do 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00, a to na celé síti pozemních komunikací. „Cesta k dohodě vlády nad víkendovým omezením jízdy kamionů trvala patnáct měsíců. Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných. Zastánci schváleného návrhu v čele s předsedou parlamentní strany SZ Martinem Bursíkem argumentuji statistickými údaji o intenzitě dopravy, dopravní nehodovosti, počtech usmrcených na silnicích a v neposlední řadě snížením negativního vlivu dopravy na životní prostředí a na možnost zvýšení podílu ekologičtější železnice v nákladní dopravě . Kritikové schváleného návrhu zastupující podnikatelskou sféru naopak poukazují na neefektivnost přijatých opatření, negativní dopad na průmysl, zkrácení pracovního týdne dopravních firem na 4,5 dne, na vznik rozsáhlých ekonomických škod, na absenci potřebné kapacity železnice, ale také i na údajnou skutečnost, že tak razantní omezení jízd kamionů nemá obdobu nikde jinde v Evropě. Premiér vlády ČR Mirek Topolánek po vyslechnutí problémů autodopravců při jednání se sdružením ČESMAD před rozhodnutím vlády, vyslovil názor, že v kontextu argumentů předložených zástupci autodopravců je třeba o celé věci ještě jednat, aby se odstranili obavy autodopravců a zároveň byla naplněna i koaliční smlouva, která hovoří o principu omezení jízd kamionů o víkendech na základě analýz. Rozhodnutí vlády o omezení jízdy kamiónů na území České republiky se podstatnou měrou neliší od omezení v okolních státech. Se znalostí dopravní problematiky, s ohledem na každodenní přísun nepříjemných zpráv o dopravních nehodách se smrtelnými následky při účasti kamionů a se znalostí vysoké úrovně nekázně i profesionálních řidičů se přikláním k opatřením vedoucím k zvýšení bezpečnosti občanů na silnicích, neboť mnohdy zbytečná ztráta lidského života je finančně nevyčíslitelná a nesrovnatelná s případně vzniklými ekonomickými a materiálními škodami. INFO: Srovnání návrhu omezení jízd kamionů o víkendech s opatřeními v sousedních zemích Stát Období Pátek Sobota Neděle Svátek ČR Celoročně 15,00-18,00 00,00-22,00 Rakousko Celoročně 15,00 – 24,00 00,00-22,00 00,00-24,00 všeobecný zákaz nočního provozu od 22,00 do 05,00 hod Německo Celoročně 00,00-22,00 00,00-22,00 1.7. do 31.8 07,00-20,00 Polsko 30.6. do 31.8 18,00 do 22,00 07,00 do 14,00 07,00 do 22,00 07,00 do 22,00 Slovensko Celoročně 00,00-22,00 1.7. do 31.8 07,00 do 20,00 Maďarsko Celoročně 22,00 do 24,00 00,00 do 22,00 00,00 do 22,00 15.6. do 31.8. 08,00 až 24,00 Předvečer svátku 22,00 do 24,00