Kanál novinek Romanonderka.cz

Co si myslím

 

Vyhledávání

Výhrady k návrhům novely zákona o provozu na pozemních komunikacích

Út 23. 12. 2008 09:23

Česká strana sociálně demokratická má výhrady k oběma novelám zákona o provozu na pozemních komunikacích, které jsou v současné době připravovány k projednání v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Ať již vládní návrh číslo 663 nebo návrh poslankyně Věry Jakubkové číslo 570 je třeba v řadě případů dopracovat a co je nejpodstatnější, synchronizovat naší legislativu se zákony sousedních zemí. ...

Česká strana sociálně demokratická má výhrady k oběma novelám zákona o provozu na pozemních komunikacích, které jsou v současné době připravovány k projednání v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Ať již vládní návrh číslo 663 nebo návrh poslankyně Věry Jakubkové číslo 570 je třeba v řadě případů dopracovat a co je nejpodstatnější, synchronizovat naší legislativu se zákony sousedních zemí. „Pro ČSSD je naprosto nepřijatelná varianta novely, která nezohledňuje zákony a úpravy v zemích Evropské unie, hlavně pak u našich sousedů. Nelze jen tak pominout zákony například Rakouska či Německa, pokud je náš vzájemný obchod jedním z klíčových pro naší ekonomiku. Stejně tak je nutné se vyhnout kumulaci nákladní dopravy na našich hranicích. Budeme proto navrhovat, aby se úpravy návrhů inspirovaly například v rakouském modelu, který je podstatně kompatibilnější s ostatními státy,“ říká stínový ministr dopravy ČSSD Roman Onderka. ČSSD bude při projednávání ať již jednoho či dvou návrhů požadovat jejich úpravy v několika oblastech. Z nich nejzásadnější je právě respektování a návaznost na úpravy dopravy kamionů v okolních a sousedních státech. Pro potřeby České republiky se jako ideální ukazuje rakouský model, který také nerozlišuje mezi prázdninovým a celoročním provozem, ale zároveň umožňuje plynulé navazování dopravy ze sousedních států. Kamionová doprava je v Rakousku omezena v pátek od 22. hodiny do soboty 5.00 ráno a následně od soboty 15.00 do nedělní 22. hodiny. Nezahrnuje tak, stejně jako u všech sousedních zemí s výjimkou Polska (tam je jízda kamionů v pátek odpoledne zakázaná z důvodu omezené dálniční infrastruktury), zákaz jízdy kamionů v pátečních odpoledních hodinách. V případě platnosti vládního návrhu a pátečního zákazu od 15.00 by se z České republiky stal významný blok nákladní dopravy přímo ve středu Evropy a jedno velké parkoviště kamionů, na což není naše současná infrastruktura ani zdaleka připravena. I o dalších úpravách obou návrhů novel je třeba vést diskusi. Model poslankyně Jakubkové je ve stávajícím znění příliš přísný a zvláště v oblasti zákazu jízdy kamionů prakticky pomíjí nutné zásobování ve dnech zákazu. Naproti tomu vládní návrh sice také zakazuje provoz v pátek, v sobotu i v neděli, ale vysoké množství výjimek jeho dopady v podstatě eliminuje. „Podle posledních zpráv hodlá poslankyně Jakubková svůj návrh upravovat ve smyslu zvýšení mýtného a nikoli omezení dopravy v původní míře. O této variantě je možné diskutovat, ale je nutné také hovořit o řadě dalších úprav. Preferovali bychom ale jeden návrh novely, na kterém se shodne vládní koalice a nikoli dva paralelní návrhy od vlády a vládního poslance. Tím se jen komplikuje legislativní proces a vnášejí se do něj zbytečné zmatky. Vláda by měla být schopna se na takto zásadních a ve své podstatě apolitických záležitostech shodnout. Není přeci důležité, která norma je zelenější, ale která je prospěšnější pro plynulou dopravu na našem území,“ soudí Roman Onderka.

Rychlá navigace