Út 23. 06. 2009 16:18
ČSSD vyjadřuje znepokojení nad krizovým scénářem, který vyhlásil ministr dopravy Gustáv Slámečka dne 19. června letošního roku. Podle tohoto scénáře dojde k pozastavení zhruba 40 silničních staveb a dalších 150 nebude vůbec zahájeno. Jedná se zejména o dálnici D47 včetně přivaděčů, pokračování dálnice D1 na Moravě a projekty na průtazích a okruzích měst Plzeň, České Budějovice, Ústí nad Labem a Brno.
ČSSD vyjadřuje znepokojení nad krizovým scénářem, který vyhlásil ministr dopravy Gustáv Slámečka dne 19. června letošního roku. Podle tohoto scénáře dojde k pozastavení zhruba 40 silničních staveb a dalších 150 nebude vůbec zahájeno. Jedná se zejména o dálnici D47 včetně přivaděčů, pokračování dálnice D1 na Moravě a projekty na průtazích a okruzích měst Plzeň, České Budějovice, Ústí nad Labem a Brno. ČSSD si je samozřejmě vědoma faktu, že ministerstvo dopravy přistoupilo k tomuto kroku z velice závažných důvodů. Jedná se zejména o hrubé chyby předchozího vedení ministerstva, které zahajovalo silniční stavby, aniž by mělo připraven strategický plán jejich financování a aniž by vůbec mělo rámcovou představu, kde na tyto stavby vezme ve střednědobém a dlouhodobém horizontu finanční prostředky. ČSSD v této souvislosti upozorňuje na fakt, že generálním ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), zajišťujícího financování dopravních staveb, byl právě současný ministr Gustáv Slámečka. Vzhledem k současné hospodářské krizi ovšem ČSSD považuje tento krok za mimořádně nešťastný a nekoncepční. Budování silničních staveb je velmi významné protikrizové opatření, které se zejména osvědčilo během krize ve 30. letech minulého století. Pozastavení silničních staveb povede ve svém důsledku k poklesu stavební výroby a tím pádem také k růstu nezaměstnanosti. Kvalitní silniční síť je rovněž základem dobře fungující ekonomiky. V této souvislosti se jeví jako nejproblematičtější pozastavení dostavby dálnice D47 a budování dalších úseků dálnice D1. Velkým problémem je rovněž nákladnost takového řešení. Cena za znovuotevření stavby, která je zakonzervována více, než dva roky se fakticky blíží zahájení stavby nové. V niveč přitom přijdou zejména náklady na terénní úpravy. ČSSD dále upozorňuje, že minulá vláda svým výše uvedeným nekoncepčním přístupem připravila velmi komplikovanou pozici svým nástupcům. Ti totiž musí primárně dobudovat již zahájené stavby a prakticky proto nemohou realizovat svoji dopravní koncepci. ČSSD navrhuje, aby ministr Slámečka toto rozhodnutí přehodnotil a zaměřil se zejména na to, jak získat finanční prostředky na dokončení rozestavěných úseků. Nabízí se zde zejména efektivnější využití fondů EU a také větší zapojení soukromého sektoru v rámci PPP projektů. V případě nezahájených staveb je pak nutné urychleně připravit strategický plán jejich výstavby a financování. Přitom je nutné u všech těchto staveb nejprve posoudit jejich význam, aby bylo v první řadě zahájeno budování těch nejdůležitějších úseků. Roman Onderka