St 07. 10. 2009 12:55
Mladá fronta Dnes Kdo má na srdci blaho města, bod podpoří. Buď si budeme hrát s rychlodráhou a přijdeme o osm miliard korun dotací, nebo to prostě zkusíme s tím, co máme. Tak apeluji na všechny, aby se oprostili od politického vystupování a překročili svůj stín," vyzýval primátor Roman Onderka zastupitele, kteří se vrátili z oběda a chystali se k opakovanému hlasování. ...
Mladá fronta Dnes Jedno kolečko z obřího soukolí jménem přestavba železničního uzlu v Brně vypadlo. Ale hned je nahradilo nové. Jakmile vedení města ztratilo po smetení rychlodráhy ze stolu zelené, získalo hlasy občanských demokratů. ODS se přitom od doby, co je v opozici, jasnému ano či ne vyhýbala. Včera však stavbu nového nádraží podpořila. Tím, že klub zvedl ruku pro smlouvu o směně pozemků pod budoucím nádražím. "V minulosti si koalice svými hlasy vystačila a my, jako opozice, jsme ve věci nádraží nehlasovali. Ale nádraží máme v našem volebním programu. A neschválení toho bodu by vedlo k ohrožení čerpání peněz. To byl pro nás dostatečně vážný důvod," vysvětlila šéfka klubu zastupitelů za ODS Jana Bohuňovská, proč občanští demokraté nakonec změnili názor. Směnu pozemků mezi městem Brnem a investorem nového nádraží, Správou železniční a dopravní cesty, však při prvním hlasování dopoledne nepodpořili. Jenže ČSSD hlasování vyvolala znovu. Pár minut před pravým polednem si proto ODS vyžádala přestávku na poradu klubu. "Kdo má na srdci blaho města, bod podpoří. Buď si budeme hrát s rychlodráhou a přijdeme o osm miliard korun dotací, nebo to prostě zkusíme s tím, co máme. Tak apeluji na všechny, aby se oprostili od politického vystupování a překročili svůj stín," vyzýval primátor Roman Onderka zastupitele, kteří se vrátili z oběda a chystali se k opakovanému hlasování. Tomu ale ještě předcházela hodinová diskuze. Nejprve věcná, pak spíše plná nevraživosti mezi ODS a zelenými. "Vaše židle není náměstek pro rozvoj města, ale pro destrukci města," hřímal směrem k Martinu Anderovi (SZ) Martin Prchal (ODS). "Jak napsal John Steinbeck, rozvoj se někdy může podobat zkáze," kontroval na to "zelený" Mojmír Vlašín. Pro smlouvu, jejímž přijetím padla jedna z významných překážek stavbě nového nádraží, nakonec hlasovalo 39 zastupitelů z ODS, ČSSD a KDU-ČSL. Proti byla Strana zelených a někteří členové Brno2006. Strana zelených se od projektu nádraží distancovala před měsícem. Tehdy ČSSD definitivně zamítla projekt rychlodráhy. Podle sociálních demokratů totiž odborná studie ukázala, že by znamenala zpoždění projektu, a to by znamenalo ohrožení čerpání evropských dotací. Strana zelených však trvá na tom, že nové nádraží bez rychlodráhy bude znamenat zhoršení dopravy pro cestující do Brna i pro obyvatele města. Vypadá to ale, že jejich hlasy nebudou třeba. "Ano, nechceme se zpronevěřit našemu programu," odpovídá Bohuňovská na otázku, zda budou nádraží podporovat i nadále.