Út 06. 04. 2010 13:00
Týdeník Sedmička
1) Jaký je váš názor na současnou dostupnost Špilberku turistům a spoluobčanům, kteří mají pohybové problémy? Hrad Špilberk je historická památka, která patří k nejvýznamnějším a mezinárodně nejznámějším objektům ve městě a regionu. Zatímco mladý člověk tam „vyběhne“ lehce, pro starší spoluobčany je výstup na kopec obtížný a bohužel za současného stavu věci je pro handicapované návštěva hradu prakticky nemožná.
2) Která z variant projektu zpřístupnění Špilberku má podle vás největší šanci na realizaci? 1) Kolejová lanová dráha 2) Výtah a propojení s podzemím 3) Krytý pojízdný chodník Na základě předložené podkladové studie se v tomto okamžiku jeví jako nejvhodnější varianta kolejové lanové dráhy, která by vedla od ulice Husova k severozápadnímu bastionu hradu. Zbývající část cesty (asi 70 m) by poté návštěvníci absolvovali pěšky nebo ve skleněném tubusu vestavěným výtahem na hlavní nádvoří. Délka trasy se pohybuje dle variant od 165 do 200 m s předpokládanou dobou jízdy asi 1 minuta.
3) Na kolik peněz (řádově) zvolená varianta vyjde? Bude ji financovat pouze Brno, nebo i EU? V tomto okamžiku nejsem schopen říci, na kolik peněz tato varianta vyjde. Více nám ale jistě již v brzké době prozradí výsledky koncesního projektu, který byl zadán ke zpracování v únoru. Zpracování koncesního projektu je totiž nezbytnou podmínkou pro realizaci PPP projektu.
4) Našel se nějaký zájemce o financování lanovky formou PPP? Koncesní projekt bude kromě jiného obsahovat doporučení nejvhodnější varianty řešení a také předpokládané finanční prostředky na realizaci. Dokud tedy nebudou provedeny jasné matematické součty, je velmi předčasné hovořit o zájemcích o financování.
5) Jaké závěry přinesla studie zadaná společnosti PPP Centrum? V tomto okamžiku ještě k dispozici závěry studie nemáme.
6) Má vybudování této lanovky dostatečnou podporu brněnského zastupitelstva či rady? Projekt „Lanové dráhy na Špilberk“ je spojen již s předchozím vedením města. Je to projekt, který podporuje větší integraci hradu Špilberk do života města. Jsem proto přesvědčen, že tento projekt pro Brno potřebnou podporu v radě a zastupitelstvu získá.
7) Kdy by mohla být zvolená varianta realizována? V okamžiku, kdy není známa ani doporučená nejvhodnější varianta, ani finanční náročnost, ani případný zájemce je velmi předčasné hovořit v termínech. Ale určitě by to měla být jedna z priorit příštího 4letého volebního období.
8) Jakou šanci na vznik má tzv. Lávka nad Úvozem, která by spojila Špilberk se Starým Brnem? Líbí se vám tato myšlenka? Na kolik by zhruba vyšla? Za významné považuji do budoucnosti i propojení západní části hradu se Starým Brnem a Výstavištěm. Staré Brno, jako nejstarší část města se zajímavými historickými objekty (klášter, basilika minor, Mendeliánum) je zatím turisticky málo využíváno. V tomto případě by se jednalo o lehkou zavěšenou ocelovou konstrukci pro pěší v délce asi 550 m, která by přemostila ulici Úvoz. Pojďme ale řešit jednu otázku za druhou a nyní je na pořadu jednání bod čísla 1: „Lanovka na Špilberk“. Čas ukáže, jaké další kroky budou následovat.