Po 12. 11. 2007 18:41
Brněnský deník Brno/Přesně před rokem předal bývalý primátor Richard Svoboda z ODS řetěz novému primátorovi. Tím se stal sociální demokrat Roman Onderka. Po roce ve funkci už tolik nevtipkuje a přiznává: Fyzicky jsem unavený a nemám čas na osobní život. To mi však nebrání plnit své poslání.
Brněnský deník Brno/Přesně před rokem předal bývalý primátor Richard Svoboda z ODS řetěz novému primátorovi. Tím se stal sociální demokrat Roman Onderka. Po roce ve funkci už tolik nevtipkuje a přiznává: Fyzicky jsem unavený a nemám čas na osobní život. To mi však nebrání plnit své poslání. V neděli budete mít narozeniny, před rokem jste se stal primátorem. Budete oslavovat? Na slavení není moc čas. Narozeniny strávím mezi nejbližšími. A ještě není jasné, kdy se nám to podaří. O nedostatku času od vás v posledních dnech slyším často. Neunavuje vás primátorský post? Unavený je člověk ve chvíli, kdy se mu některé věci nedaří. To není můj případ. Hodně pracuji a málo spím. Proto jsem teď fyzicky unavený. Zatím na mě ale nedolehla psychická únava. A s fyzickou se dokážu vyrovnat. Když jsem nastupoval do funkce, tak jsem se až po třech dnech zeptal, kde jsou v kanceláři záchody. Z devadesáti procent už vůbec nerozhoduji o svém čase, volnu nebo o tom, jestli mám, či nemám nějaké koníčky. Myslím si ale, že je to správně. Funkce primátora je poslání. Ne zaměstnání. Z čeho jste měl za rok ve funkci radost? Podařily se nám dvě zásadní věci. První je návštěva středoevropských prezidentů. V tomto případě Brno obstálo. Obstáli všichni, kteří se na její přípravě podíleli. Brno získalo nejen obrovskou prestiž. Utlumili jsme vášnivé názory a dokázali jsme se sjednotit. A ta druhá věc? Vila Tugendhat. Mám pocit, že vedení města Brna dokázalo vyřešit spory o tuto památku a ustáli jsme mediální tlak. Její oprava sice ještě nezačala, ale vím, že už se k tomu blížíme. Jsem optimista. To jsou podle vás úspěchy. Ale mezi neúspěchy určitě patří, že po roce od voleb nemá Rada města Brna ještě programové prohlášení. Programové prohlášení je z devadesáti procent hotové. Teď se jen dolaďují některé formulace. Většina bodů z koaliční smlouvy bude i součástí programového prohlášení. O důležitých věcech máme jasno hned od prvního dne nástupu do funkce. Proč ale trvalo rok, než jste se alespoň zčásti shodli na prohlášení? Jsou věci, které toto prohlášení ovlivňovaly. Je to například nádraží nebo podoba Jižního centra. Formulace musí být vždy taková, aby se pod ni mohli podepsat všichni partneři. Mohli jsme to udělat úplně jednoduše. Schválit programové prohlášení po měsíci fungování s tím, že by tam o železničním uzlu nebylo ani slovo. To by ale bylo nefér vůči občanům Brna. Bude stavba fotbalového stadionu také tak zdlouhavá? Před několika měsíci jsme prosadili usnesení zastupitelstva o stavbě nového stadionu. Tento krok odstartoval pomyslný závod s časem, aby stadion vypadal krásně, moderně a profesionálně. Teď se dělají výběrová řízení na projektanta. Jenom tento krok trvá dvanáct měsíců. Stadion bude hotový v roce 2011. To bude v době, kdy už nemusím být primátor. Jste stínový ministr dopravy. Láká vás velká politika? Do velké politiky zatím nemířím. Je to brzo a tyto ambice teď nemám. Navíc post primátora je důležitý a prestižní. Velice si ho vážím a každý den a každou minutu se snažím, abych byl pro město prospěšný. Takže hypoteticky byste se třeba po předčasných volbách nechtěl stát ministrem? To, že jsem stínový ministr ještě neznamená, že mě premiér vezme do vlády. Post primátora statutárního města je víc než jakýkoliv ministr. Jak to vypadá s opravou Jalty na Dominikánském náměstí? V tomto jsem pesimista. Do konce roku očekávám návrhy možností. Taky mě zajímá, zda tento dům tady bude strašit a chátrat dál. Zatím tedy ani není jisté, zda se do tohoto domu nastěhuje část úředníků z jiných budov. Před volbami sociální demokraté neřekli jasně, jak si představují nové nádraží. Kritizovali jste radnici, ale nakonec tiše podporujete pokračování projektu, který začalo minulé vedení s ODS v čele. Před volbami jsem říkal, že sociální demokracie je dlouhodobě pro opravu železničního uzlu ve stávající poloze. V případě, že by to nešlo, uděláme vše proto, aby zvítězila jakákoli jiná varianta, která bude prospěšnější pro Brno. To jsou ta otevřená vrátka pro jiné vyjádření. Na nádraží jsme také nechtěli získávat politické body a balamutit voliče. Proto jsme si toto téma nedali do volebního programu. Nebyla to spíše zadní vrátka pro možnou povolební spolupráci s kýmkoliv? Nebyla. Bývalé vedení bohužel nechalo kauzu nádraží dostat do podvědomí lidí s tím, že o něm rozhodne město. To je velký omyl. Chybu udělali také v tom, že tlačili před sebou kuličku problémů, když tvrdili, že je tady pouze jedna možnost řešení. Pokud uděláme A, musíme udělat i B. Když Brno rozhoduje o tom, kde to nádraží bude stát, musí přemýšlet také nad tím, kdo ho postaví. Je to podobné, jako když se rozhodujete doma. Musím si koupit bydlení, na které mám peníze, které se mi líbí, a budu přemýšlet o vyváženosti potřeb. Ve stejné situaci je teď vedení města. Máme být zodpovědní a koupit to, na co máme peníze. Takže není jiná možnost? Pragmatický pohled říká jednu věc. V tomto období do roku 2015 můžeme čerpat peníze z evropských fondů. Proto mě jako pragmatikovi nezbývá nic jiného, než říct ano. Chci mít peníze na svůj vyhlídnutý, i když ne úplně ideální byt. Nebo také můžu říct, že nic stavět nebudu, a budu pořád bydlet pod mostem. V koaliční smlouvě je napsáno, že budete v otázce rekonstrukce železničního uzlu respektovat názor Brňanů. Žádný oficiální průzkum jste však neudělali. Tohle je opravdu věc, kterou jsme neudělali my ani naši předchůdci. Mohl bych být populista a slyšet na různé průzkumy veřejného mínění, které vyšly v novinách. Ve většině průzkumů odpovídalo více lidí, že si přeje nádraží v centru. Nedalo mi to a šel jsem po městě a několika lidí jsem se zeptal, kde by podle nich mělo stát nádraží v centru. Mnoho z nich si myslí, že by to měla být opravená budova, která tam stojí dnes. Řekl jsem jim, že o tom se vůbec nebavíme. Nové nádraží by mělo stát na Nových sadech. Spor přerostl hranici vnímání a je to boj s větrnými mlýny. Chybu radnice vidím tom, že lidé nejsou seznámeni s tím, o co se vlastně hraje. A o co se tedy hraje? O peníze z Bruselu, o to, zda se postaví nové nádraží a kde bude. Zda bude v odsunuté poloze, nebo v přisunuté, zda budeme dělat díru do kopce pod Petrovem. Osmdesát procent Brňanů neví, že z Petrova se stane ementál, odkud napojíme vysokorychlostní tratě. Když mluvíme o průzkumech, byl by zajímavý i pohled na to, kolik Brňanů dojíždí vlakem. Je to daleko více lidí, kteří do Brna přijíždí z jiných měst. Proto je třeba tento problém řešit s krajem. Takže žádný průzkum nebude? Určitě ne. Jen se opakuje, která varianta je dobrá a špatná. Musíme se teď pokusit vysvětlit jednu věc: pokud toto neuděláme, nebude nic. Říkám to s plnou odpovědností člověka, který zná jako stínový ministr situaci státu. Informace, které mám, jsou vyčerpávající. Nemá smysl se dnes bavit o tom, jestli bude nádraží modré, zelené nebo fialové. Musíme se teď dívat, co tady bude za deset či padesát let. Přejete si tedy nádraží na jihu? Můj velký sen mít moderní nádraží tam, kde se v tuto chvíli nachází, se nikdy nesplní. Není to chyba ani politických stran, které jsou v tuto chvíli v koalici, ale je to chyba z minulého období, kterou jsme zdědili.