Pá 18. 03. 2011 10:00
Brno
1) ÚVOD
Zatímco na celostátní, a díky posledním volbám do krajských zastupitelstev v roce 2008 i na krajské úrovni, dosahovala Česká strana sociálně demokratická výborných výsledků, na komunální úrovni se to dlouhodobě nedařilo. V uplynulých dvou letech jsme se proto soustředili na úspěch v komunálních volbách v roce 2010, jejichž důležitost ještě posílil celostátní volební výsledek ČSSD v červnových volbách do Poslanecké sněmovny. Mnohaměsíční úsilí vynaložené na vytvoření kvalitních komunálních programů a sestavení kandidátek přitahujících sympatie voličů přineslo své ovoce a sociální demokracie mohla v říjnu 2010 oslavovat jedny z nejúspěšnějších komunálních voleb ve své historii, v řadě statistik a oblastí zdaleka nejúspěšnější. Tisíce nových zastupitelů, stovky starostů a řada primátorů v největších městech České republiky potvrzují, že směr, kterým jsme ke komunálním volbám v loňském roce vykročili, byl správný a enormní snaha, kterou jsme do předvolební kampaně investovali, se vyplatila.
2) VÝSLEDKY KOMUNÁLNÍCH VOLEB
1. Úspěchy a neúspěchy
Jako největší úspěch lze bezesporu označit podíl na moci v 18 z 26 největších měst České republiky. V těchto městech se sociální demokracie podílí na vládě, v devíti z nich máme primátory. V Praze, Brně, Ostravě a v Plzni, tedy v největších městech České republiky, jsme ve vládě, v Brně a Ostravě jsou naši primátoři. Úspěch ve velkých městech je o to důležitější, že právě větší města s počtem obyvatel nad 20 tisíc a volební výsledek v nich stály za horšími celostátními výsledky sociální demokracie v předchozích komunálních volbách. Podařilo se nám tak úspěšně dobýt bašty pravice a dosáhnout zde mnoha významných pozic.
Za neúspěch je pak možno považovat skutečnost, že jsme v řadě případů nedokázali či nemohli přetavit své volební výsledky, často více než dobré, do sestavení koaliční vlády. V některých situacích byla ČSSD jako vítěz voleb odsunuta do opozice pravicovými stranami, jinde stál za neúspěchem nízký koaliční potenciál sociální demokracie a snaha pravicových a středových stran kopírovat na komunální úrovni složení celostátní vládní koalice.
2. Úvod do statistiky volebních úspěchů
I přes tyto neúspěchy, v celkovém měřítku menšinové, byly komunální volby v roce 2010 pro ČSSD bezesporu úspěchem. Jestliže v roce 2006 byl celkový podíl získaných hlasů pro ČSSD 16,61 % a znamenal zisk 4 332 zastupitelských mandátů, pak v roce 2010 jsme dosáhli zisku 19,68 % hlasů a zvýšili počet našich zastupitelů na 4 585, což znamená navýšení o 253 mandátů a nárůst volebního zisku o 3,07 %. Navíc jsme se v procentuálním vyjádření stali vítězi komunálních voleb. Zatímco ostatní tradiční parlamentní strany, jako je ODS, KDU-ČSL nebo KSČM, ztrácely, my jsme získávali. Po volbách v roce 2010 jsme měli 321 starostů a primátorů a více než 400 zástupců starosty a primátora. To je vynikající výsledek.
Na průběhu komunálních voleb se dozajista podepsala přítomnost dvou nových parlamentních stran – TOP 09 a VV, kdy se hlavně TOP 09 svým volebním úspěchem významně podepsala jak na celkovém zisku druhé pravicové strany ODS, tak i na výsledcích jednotlivých měst a obcí.
3. Rezervy
Přestože loňské komunální volby je možné z pohledu ČSSD bezesporu považovat za úspěšné, můžeme v některých oblastech nalézt rezervy a možnosti dalšího navýšení našeho volebního zisku. Jedná se například o volební účast v jednotlivých krajích a okresech, kde se dlouhodobě ukazuje, že zvláště pro sociální demokracii platí pravidlo – vyšší volební účast, vyšší volební zisk pro ČSSD. Například na Vysočině byla volební účast v roce 2006 50,65 % oprávněných voličů a sociální demokracie získala v tomto kraji 13,99 % hlasů, v absolutních číslech 537 047 hlasů, při zvýšení účasti o méně než 3 % na 53,11 % došlo k nárůstu volebního zisku na 16,36 % a zvýšení absolutního počtu hlasů o 126 638 na 663 685. Samozřejmě nelze pominout dobrou práci kolegů v Pardubickém kraji a výsledky krajské vlády, nicméně volební účast větší o necelá 3 % napomohla ČSSD v Pardubickém kraji ke zvýšení počtu hlasů o více než 20 %. A takto bychom mohli ve výčtu příkladů v jednotlivých krajích pokračovat. Proto se musí sociální demokracie v dalších volbách, nejenom v těch komunálních, zaměřit na zvýšení účasti. A právě v těch komunálních je více než kdy jindy složité přitáhnout voliče a vysvětlit jim důležitost jejich účasti ve volbách. Pro náš další úspěch a jeho nárůst je proto vzhledem k dlouhodobé vlažnosti voličů, hlavně těch sociálně demokratických, ke komunálním volbám nutná kontinuální a intenzivní snaha zvyšovat zájem obyvatel obcí o komunální politiku. Větší zastoupení ČSSD v komunálních samosprávách by tomu mělo výrazně napomoci.
Za další rezervu lze označit minimální růst počtu kandidátů, kteří se v barvách sociální demokracie ucházeli o důvěru voličů. Zatímco v roce 2006 kandidovalo za sociální demokracii 16 687 členů i nezávislých, v roce 2010 to bylo jen o 192 více, tedy 16 879. Pozitivem nicméně je, že se podařilo relativně významně zvýšit počet členů, kteří za sociální demokracii v těchto volbách kandidovali. V roce 2010 jich bylo 7 557, v předchozích volbách 6 234. Pokud chceme v dalším volebním klání zvýšit náš úspěch, jedním z důležitých faktorů bude dozajista i rozšíření počtu kandidátů tak, abychom své kandidátky sestavili ve větším množství měst a obcí. Například ODS měla v těchto volbách o 1 300 kandidátů více, a i přes nižší volební zisk v procentech obdržela větší množství mandátů.
4. Růst členské základny a zakládání MO
S rozšířením počtu kandidátů, kteří jsou základní podmínkou pro úspěch v příštích komunálních volbách, velice úzce souvisí počet našich MO a samotná členská základna ČSSD v České republice. Bez rozšíření počtu MO a navýšení členské základny budeme jen obtížně zvyšovat počty kandidátů a přitahovat zajímavé nezávislé osobnosti, které by náš potenciální volební zisk mohly ještě zdůraznit.
3) POLITIKA SOCIÁLNÍ DEMOKRACIE PRO MĚSTA A OBCE
1. Tři priority ČSSD pro komunální politiku
- Důsledné plnění programu ČSSD, odpovědná správa měst a obcí
ČSSD získala v loňských komunálních volbách širokou důvěru voličů. Nesmíme ji ztratit tím, že nebudeme plnit program, se kterým jsme před voliče v rámci předvolební kampaně předstupovali. Ruku v ruce s plněním programu jde odpovědný přístup ke správě měst a obcí, boj s korupcí a hospodárné nakládání se svěřeným majetkem a prostředky. Vláda na komunální úrovni je pro sociální demokracii nejenom vizitkou našich schopností, ale také příležitostí získat hlasy voličů i v nadcházejících krajských a celostátních volbách.
- Spolupráce s komunálními politiky
Na celostátní úrovni je třeba poskytnout komunálním politikům nejen maximální podporu, ale také šanci pro další profesní růst. Proto je nutné pokračovat a rozšířit stávající nabídku seminářů a školení pro regionální politiky, které jsou pořádány v rámci struktur ČSSD, případně dalších organizací, např. MDA. Regionům musíme rovněž nabízet pomoc a školení v oblasti styku s médii, komunikaci s veřejností či v problematice evropských dotací.
- Součinnost s celostátní politikou
Pro realizaci úspěšné politiky na všech úrovních je nutná vzájemná spolupráce a součinnost. V případě aktivit a návrhů ČSSD v Parlamentu ČR je třeba, aby tyto návrhy byly diskutovány a oznámeny široké členské základně i regionálním představitelům. Od regionů naopak musí vycházet směrem k celostátnímu vedení ČSSD jasné impulzy a návrhy, jak na celostátní, parlamentní úrovni pomáhat řešit problémy, které je v obcích a městech trápí.
4) AKTUÁLNÍ PROBLÉMY MĚST A OBCÍ – ZÁKONY A LEGISLATIVA
1. ČSSD musí jak na celostátní, tak i na regionální úrovni věnovat pozornost řadě zákonů a s regionálními politiky celostátně spolupracovat na jejich novelizaci, či případně naopak pravicovým stranám v jejich úpravách zabránit. Týká se to především těchto zákonů:
Zákon o rozpočtovém určení daní
Zákon o obcích
Evropské normy týkající se obcí jako celku se zaměřením na čerpání evropských fondů
Zákon o odpadech
Oblast deregulace a regulace nájmů
Zákon o loteriích
Zákony týkající se policie, městské policie a dalších bezpečnostních složek
Vodní zákon
Zákon o dani z nemovitostí
Zákony v sociální oblasti a v oblasti sociálních dávek
Zákon o střetu zájmů
Stavební zákon
5) ZÁVĚR
V uplynulých dvou letech jsme opět v řadě oblastí pokročili kupředu. Přestože máme za sebou rozporuplný rok 2010, při jeho hodnocení z hlediska komunální politiky převažují zcela jistě pozitiva nad negativy. V průběhu uplynulých dvou let, ale především v rámci předvolební kampaně se ukázalo, že v oblasti komunální politiky ušla sociální demokracie velký kus cesty. Vzájemná komunikace a spolupráce, podpořená velkým úsilím v předvolební kampani, byla odměněna vynikajícím výsledkem v komunálních volbách. K němu také našim kandidátům i nám všem, sociálním demokratům, gratuluji.
Na druhou stranu si musíme uvědomit, že tento úspěch je pro ČSSD velkým závazkem. Zatímco v poslanecké sněmovně jsme bohužel v opozici, a naše politika má tím pádem své jasné limity, na krajské a komunální úrovni je to sociální demokracie, kdo nese odpovědnost za naplňování a realizaci našeho programu. Musíme této příležitosti využít, a vytvořit tak základ pro opakování úspěšných volebních výsledků za dva roky v krajských volbách a za čtyři roky znovu při volbách komunálních.
Bc. Roman Onderka, MBA, místopředseda ČSSD