Pá 25. 03. 2011 00:00
ČSSD v souladu se svým programem trvale usiluje o efektivní, transparentní a průhledné zpoplatnění pozemních komunikací.
V současné době však se znepokojením sleduji snahu vlády rozšířit stávající zpoplatnění dálnic a úseků silnic I. tříd na některé komunikace II. a III. tříd, které slouží jako objízdné trasy, a to zejména z důvodu, že současná vládní garnitura nesleduje ekonomiku zpoplatnění, ale zaměřuje se spíše na regulační aspekt. Tato forma je v rozporu s naším programem.
Finanční prostředky získané výběrem by měly být výlučně využity do poškozené dálniční a silniční infrastruktury, což je patrné zejména nyní po zimním období. To vše musí vykazovat maximální efektivitu systému, a proto jako stínový ministr dopravy podporuji snahu ministra Bárty donutit firmu Kapsch ke snížení nákladů na provoz mýtného systému o 20%. Opakuji však, že tyto prostředky ale musí být použity na opravy dálniční a silniční infrastruktury.
Zásadně naopak nesouhlasím se snahou převést část finančních prostředků generovaných mýtným systémem do rozpočtu Policie ČR, a to pro účely kontrolní činnosti. Tyto finanční prostředky musí zůstat v systému dálničního a silničního hospodářství s proporčním členěním na stát a jednotlivé kraje.
Rozšíření zpoplatněných úseků pozemních komunikací musí generovat další prostředky chybějící na jejich opravy. Tento proces bude vyžadovat spolupráci na úrovni státu a jednotlivých krajů, a to i v oblasti zákonodárné, kde dle mého názoru není zatím vidět žádná iniciativa ze strany státu.
Snahou ČSSD je tedy dosažení maximální efektivity obsluhy mýtného systému, jeho maximální finanční výnosnost a tím dosažení možnosti alespoň částečného řešení neutěšeného technického a stavebního stavu našich pozemních komunikací, což je v zájmu široké veřejnosti.
Roman Onderka, stínový ministr dopravy za ČSSD