Kanál novinek Romanonderka.cz

Ptali jste se

 

Vyhledávání

Po 3. 8. 2009 | Zákaz kouření za volantem

Otázka:
Otázka:

Dobrý den pane stínový ministře.

Chci se vás zeptat, zda neuvažujete o zákazu kouření řidičům. Kouření za jízdy je taky nebezpečné jako telefonování, nebo ještě horší když vám upadne žhaví popel nebo cigareta. Taky by to mělo být postihováno i body.


S pozdravem Mirek Huráb

Odpověď:
Vážený pane Hurábe,
děkuji Vám za mail a za zajímavý podnět. Bohužel Vás ale příliš nepotěším. O zákazu kouření za volantem neuvažuji ani já, ani (alespoň pokud je mi známo) nikdo jiný kompetentní u nás ani v Evropě. Například ve Francii jsou velmi přísná pravidla silničního provozu, která zakazují mimo jiné telefonovat při řízení bez ohledu na to, zda používáte hands-free systém. Fakticky to jediné, co mají Francouzi při řízení povoleno, je právě zapálit si cigaretu.
Pokud by bylo skutečně zakázáno za jízdy kouřit, bylo by logické zakázat za jízdy také jíst, pít nebo hovořit se spolujezdcem. Nebo poslouchat hudbu či zprávy.
Uvědomte si, že si lidé často dopřávají cigaretu ve stresových situacích. A těch je na našich silnicích více než dost – věčné dopravní zácpy, objížďky či pomalu jedoucí kamiony. Pokud bychom zakázali kuřákům zapálit si za volantem, dosáhli bychom akorát toho, že by ještě přibylo stresovaných řidičů, dělajících chyby a dopouštějících se dopravních přestupků. Takových řidičů máme přitom již teď více než dost a Váš návrh (jakkoliv je dobře míněný) by spíše vedl k dalšímu zhoršení situace.
Dále si prosím zkuste uvědomit, jak by bylo za stávající situace takové nařízení vymáháno. Silniční zákon již dnes zakazuje například telefonovat při řízení bez hands-free. Bohužel, hlavně díky nedostatku dopravních policistů, řada řidičů tento zákaz ignoruje a telefonuje vesele dál. A stejně by to dopadlo i se zákazem kouření.
Jedinou cestou, jak zvýšit bezpečnost silničního provozu, je prakticky uplatnit soubor opatření, jehož součástí je i zvýšení počtu dopravních policistů, měřících zařízení a kamerových systémů. Jedině tak začnou někteří řidiči dodržovat ta nařízení, která už nějakou dobu platí. Teprve tehdy, až budou současné zákazy a nařízení důsledně dodržovány, můžeme začít vymýšlet nějaké nové.

S pozdravem,
Roman Onderka

Rychlá navigace